Úprava a rozdělení stravy

Teorie výživy nám dala dostatek poznatků, abychom dovedli zdůvodnit, proč má být strava rozmanitá, správně připravena a vhodně složená. Ale jen poznatky, které uplatníte v praxi, prospějí vašemu zdraví a vaší postavě a pomohou vám při tréninku a v úspěchu. I když se vám nepodaří stravovat se ideálně, mějte stále na paměti, že “dobře se najíst” ještě neznamená jíst správně a pokuste se vytěžit ze svých možností maximum. Nespoléhejte se na chuť – uprostřed kulinářských lákadel nás přestává spolehlivě informovat. Potřeba vitamínu je např. často signalizována chutí na sladké. Našemu prapředkovi, který neměl o nějakých vitamínech ani tušení, při té příležitosti nezbylo než vylézt na strom a podívat se, zda tam nezůstalo nějaké jablíčko. My, lidé moderní a vzdělaní si zajdeme třeba na pivo, nebo do cukrárny. Ale kolik z vás si dá místo toho právě to jabko?

Obecně postačí, když se budete snažit sníst každý den kromě příkrmu porcí libového masa, 2-3 čerstvá vejce, 15 dkg tvarohu nebo sýra, 2-3 krajíce čerstvého chleba, nebo talíř kaše z ovocných vloček, dostatek ovoce a zeleniny. V zimním období kromě mražené zeleniny alespoň jeden pomeranč nebo sklenku džusu. Význam zeleniny stoupá s množství požitých bílkovin, které postrádají alkalické složky, a proto je třeba jejich kyselé zbytky zvýšeným příjmem zeleniny neutralizovat. Pokud se stravujeme v závodní kuchyních, menzách a podobně, pamatujme, že dostáváme kaloricky stravu velmi bohatou, ale chudší na hodnotné bílkoviny a vitamíny, a podle toho je doplňujte. Kupte si proto cestou z oběda místo moučníku na svačinu kousek toho ovoce. Vyhýbejte se pokud možno výrobkům z cukru, bílé mouky, rýži, uzeninám a konzervám.

Rozdělte celkový objem stravy do tří hlavních jídel a dvou svačin. Bylo prokázáno, že takto rozdělené jídlo se v menší míře využívá k tvorbě podkožního tuku, než když sníte totéž množství potravy ve dvou nebo třech dávkách. Nezapomínejte, že snídaně je hlavní jídlo. Dvě třetiny lidí snídají málo nebo nesnídají vůbec. V poledne se pak pokoušejí v často nevhodném prostředí do sebe nacpat polovinu denní dávky potravin. Dopoledne se pracovní schopnost snižuje následkem poklesu hladiny krevního cukru. Dopoledne trávíte své svaly, aby jste získaly energii, odpoledne a večer se vám přebytečné jídlo ukládá jako podkožní tuk. Nechcete-li patřit k těm, kteří si, jak říkají Francouzi, “kopou hrob vlastními zuby ” vydatně snídejte a omezte večeři. Chcete-li vytěžit ze svého tréninku maximum, nesmí chybět ve vaší snídani bílkoviny. Co dělat, když vám ráno zbude čas jen na čaj s rohlíkem ? Dejte si alespoň do čaje mléko a nezapomeňte si vzít vydatnou svačinu s masem nebo sýrem a snězte ji nejdéle dvě hodiny po ošizené snídani. Pamatujte, si dámy že když nebudete snídat vůbec, nezískáte štíhlou linii, ale žaludeční vředy.

Velké množství potravy roztahuje žaludek, což působí neesteticky. Omezte proto také nadměrné pití po hlavním jídle. Zvykněte si pít mezí dvěma jídly – nejlépe džusy, minerální vody nebo mléko. Omezte pivo a samozřejmě silnější alkoholické nápoje. Budete mít nejen štíhlí pás, ale i pružnější cévy a oddálíte nebezpečí infarktu.

 

Žádné komentáře, buďte první s vaším příspěvkem!

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.