Vitamíny a minerály

Vitaminy a minerály nejsou sice zdrojem energie, ale jsou v nezbytném množství pro organizmus nutné. Vitamíny usměrňují a urychlují reakce při výměně látek, jejich metabolizmus probíhá zároveň s metabolismem potravy, ve které jsou obsaženy. Minerály jsou důležité pro tvorbu kostí a zubů, udržení stálého osmotického tlaku v tělních tekutinách, funkcí enzymových systémů a sražení krve. Člověk lepe dokáže snášet nedostatek živin než porušení dodávky minerálních látek. V našich podmínkách je běžný výdej vitaminů, minerálů a stopových prvků zpravidla dostatečně kryt smíšenou stravou. Při tréninku spotřeba těchto látek ovšem stoupá a jejich nedostatek, který nemusí mít následky pro lehce pracujícího člověka, muže snížit sportovní výkon a přivodit zdravotní komplikace. Pestrá strava s dostatkem živočišných bílkovin je proto důležitým předpokladem úspěchu v tréninku i zdravotní prezencí. V zimě a na jaře, kdy není čerstvá zelenina v takovém množství, můžeme využít umělých vitamínů, Minerály doplňujeme nejen požíváním zeleniny, ale také pravidelným pitím mléka. Má velký význam zejména pro obsah vápníku, který je nejlépe využitelný ve spojení s mléčným cukrem. Při větším pocení lze doporučit pití minerálních vod.

Při přípravě potravy je třeba vědět, že vitamín C se vařením z větší části ničí, vitamín A a vitamíny skupiny B jsou naopak přítomny v plné míře i v potravě vařené. Provitamín karoten, ze kterého tělo tvoří vitamín A, se dokonce lépe vstřebává rozpuštěný v tucích, ale rychle se ztrácí okysličováním stejně jako vitamín C. Nedostatkový protikřivičný vitamín D si tělo dovede naštěstí vytvořit po ozáření kůže slunečními ultrafialovými paprsky.

Při tréninku stoupá zejména spotřeba vitamínu C, jeho nedostatek může být příčinou únavy, a vitamínů skupiny B, důležitou pro svalový rozvoj.

 

Žádné komentáře, buďte první s vaším příspěvkem!

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.